Om affärsidéer

Written by  on december 4, 2013 

”Nautilus erbjuder ett förstklassigt träningsalternativ med hög kvalitets- och servicegrad, med en vetenskapligt utformad träningsmetod och anatomiskt riktiga redskap samt kompetenta instruktörer, som stödjer och instruerar för bästa möjliga resultat.”

VARUMÄRKET
”Nautilus namn kommer från Nautilusmaskinens kamhjul som påminner om en Nautilussnäcka, ett djur som överlevt miljontals år, tack vare sin geometriskt perfekta form. Nautiluskammen ”snäckan” varierar belastningen under hela rörelsekurvan, specifikt för varje muskelgrupp. Detta grundar sig på många års forskning.”

1. Varför är affärsidén så viktig?

2. Vad är det för skillnad mellan en affärsidé och en verksamhetsidé?

3. Ge exempel på ett företag med en bra affärsidé som INTE nämns i boken.

4. Förklara vad det är för skillnad mellan yttre och inre affärsidé.

5. Lysande lampor tillverkar och säljer glödlampor via nätet. Sortimentet är brett och priserna är låga jämfört med konkurrenternas. Formulera ett förslag till affärsidé för Lysande Lam

6. Tänk dig att du ska starta ett småföretag där du bor utefter vilka behov det kan tänkas finnas i ditt närområde. Formulera en affärsidé för företaget. Hitta även på ett namn för företaget.

7. Hur många bilverkstäder finns det ungefär på din ort? Hur många av dem är märkesverkstäder? Vilka är för- respektive nackdelarna med att anlita en märkesverkstad?

8. Ett mindre företag som säljer kläder ska börja sälja fritidskläder Man räknar med att omsättningen ska öka med 20 %. Den nuvarande årsomsättningen är 1 600 000 SEK. Förtjänsten (marginalen) på kläder är i genomsnitt 30 % av försäljningssumman. Hur mycket bidrar i så fall denna satsning i yttre effektivitet med i kronor för företaget

9. På hotell brukar man beräkna effektiviteten genom att räkna ut hur stor andel av hotellrummen som är upptagna en viss natt. Om hotellet har 80 rum och 32 av dem är lediga, hur hög är då beläggningsprocenten?

10. Populära pubar. Pubar och krogar kommer och går. Det går ofta snabbt att bli en innepub, sedan håller sig populariteten bara en kortare tid och en ny pub blir stans nya inneställe. Ge förslag på vad en pub- eller krogägare kan göra för att behålla sin popularitet. Hur ska de förnya sig?

Category : Ekonomiska tips

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>