Nedanstående dokument kan förhoppningsvis vara till hjälp som arbetsmaterial för lärare inom Projekt och Företagande. Själv använde jag denna mall för att få igång en diskussion första lektionen.

Diskutera med eleverna:

  • Vad är företagande för er?
  • Vad är ungas inställning till företagande? Känner ni någon som äger egen firma?
  • Vad ska det vara bra för? Varför inte bara var anställd?

Argument för kan vara att företagande leder till mer innovationer, mer motiverade arbetare, mångfald och konkurrens. De flesta elever i denna ålder, i synnerhet på glesbygden, är i grunden negativt inställda till företagande. Det gäller att ändra deras sätt att tänka.

Eventuella nackdelar med att ha eget företag?Minskad trygghet, mer ansvar, ekonomisk risk, stress.

Vad är viktigast för Sveriges ekonomi just nu och i den närmaste framtiden?

  • Storföretag, eller småföretag (om det tvista de lärde, men traditionellt sett är Sverige storföretagarvänligt)?
  • Vilka partier anses stå på de stora respektive små företagens sida?
  • Vad tror ni företagen tycker om den nuvarande regeringens politik?

Nämn kända stora svenska företag.
Varför blev de så stora?

Närmaste framtiden för företagen och ekonomin i Sverige? Hur påverkar krisen?

Den svenska skolan försämras enligt internationella rapporter. Vad kommer detta få för påverkan på den svenska ekonomin? Spelar det ens någon roll?

Förklara för eleverna att en stor del av de ekonomiska problemen i världen dag beror på att mycket finansieras av lån. När till exempel Volvo vill satsa på en ny bilmodell, men inte får låna pengar av bankerna för att finansiera kostnaden måste de säga upp folk. Och när folk blir arbetslösa köper de mindre mat, osv….vilket gör att Konsum och Ica måste säga upp folk. Nu har man har inte längre råd med lyxprodukter som bilar, designerkylskåp. Iphones…och Volvo får säga upp ännu mer folk. Staten får in mindre pengar i skatteintäkter och måste spendera mer på a-kassan och socialbidrag, och för att göra detta måste man höja skatten. Och när man höjer skatten får vanligt folk ännu mindre pengar att handla för, och man sparar mer än vanligt eftersom man är rädd för att bli arbetslös samtidigt som räntan på huset blir allt dyrare. Detta leder till en ond cirkel eftersom HELA SAMHÄLLET är beroende av att folk handlar ofta och mycket! Vad har eleverna för alternativa synsätt till denna vanliga tankemodell kring samhällsekonomi? Diskutera öppet.

Vilka branscher tror ni klarar er bäst i finansiella kriser? Traditionellt sett så klarar sig ”tröstbranscher”. Nöjesprodukter som film, musik, godis, osv blomstrar alltid i lågkonjunkturer (även om de flesta tror att det är tvärtom).

Framtiden för näringslivet och ekonomin? Det är kris just nu, men om fem år då? Är detta världens undergång som Aftonbladet verkar vilja få oss att tro? Allting i livet går i cykler. Sju svåra år. Följt av sju goda nämns redan i bibeln. Just nu, eller i alla fall under de senaste åren, har en massa människor i Europa förlorat sina besparingar, samtidigt som andra går in och köper upp deras aktier och fonder billigt…och om några år de rika istället. Tankar kring detta?

Tror eleverna det är bra eller dåligt att kronan stärkts mot dollarn och Euron? Ska kronan vara svag eller stark? 

Om vi ser 10-20 år in i framtiden hur kommer miljön att påverka företagen?

  • nya miljölagar
  • dyrare transporter
  • men också en möjlighet att sälja miljöteknik (bioteknik, bioenergi, vindkraft)
  • Överlever Volvo som bland annat satsat på stora terränggående fordon? Skulle de ha satsat på elbilar? Bedömare säger att elbilen totalt konkurrerat ut den bensindrivna bilen om 20 år redan. Dessutom räcker ju inte oljan mer än 50 år till…högst.
  • Överlever flygbolagen de höjda bränslepriserna? Tänk dock på att om resebolag som specialiserat sig på långfärdsturister förlorar kunder vinner förmodligen istället de lokala resebolagen på det. Dessutom kanske järnvägen får ett uppsving.

Andra framtidsbranscher? Upplevelser istället för prylar? Flygande bilar? Månturism? Vårdbranschen? Medicin? Hälsa? Det enda vi vet om framtiden är att den inte blir som vi tror. När jag gick i grundskolan skrev läroböckerna om en ny istid, och månturism…

Tror ni Indiens och Kinas expansion är positivt eller negativt för oss? Själv tror jag inte tillväxt är ett nollsummespel. Det vill säga, om en verkstadsklass tillverkar ljusstakar i järn, och säljer detta till eleverna på restauranglinjen byggnaden bredvid år ut och år in… Vad händer om verkstadsklassen får konkurrens av en annan yrkesskola som tillverkar billigare ljusstakar? Visserligen kanske flera hr-elever köper av den skolan istället, men det kanske också leder till att verkstadsklassen får möjlighet att sälja till den andra yrkesskolans elever eftersom de är uttråkade av samma gamla ljusstakar varje år.

Kanske eleverna dessutom känner sig manade att göra finare ljusstakar än förut, som säljer ännu bättre. Eller så kanske de rentav inleder ett samarbete med den konkurrerande skolan? Någon ritar och designar, andra svetsar. Eller tvärtom. Kan möjligheterna vara fler än nackdelarna.

Ny teknologi?

Leder den till fler eller färre jobb? Större eller mindre möjligheter för att starta eget? Kanske blir teknologin så komplicerad att endast ett team av specialister tillsammans kan skapa något. Hur som helst kommer det alltid finnas stora möjligheter för den enskilde företagaren som är driftig, och villig att jobba hårt.

%d bloggare gillar detta: